Pierwszy dzień w szkole

Pierwszy dzień w szkole

Pierwszy dzień

Czy pierwszy dzień w szkole musi być synonimem stresu dla dziecka? Świat bezpiecznej zabawy w warunkach domowych nagle zostaje gdzieś daleko. Zamiast rodziców, znanych koleżanek i kolegów, nowe środowisko szkolne, gdzie wszystko jest obce.

A jednak można inaczej – Facebook relacja.

Zastanówmy się ile lat jesteśmy w szkole jako rodzice? Przez 13-17 lat jako uczniowie. A po 5-10 latach zaczynając wychowywać własne dzieci, ponownie wracamy do szkoły już jako rodzice. Łącznie prawie 50 % naszego życia wyznacza szkolny kalendarz. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak mocno uzależnieni jesteśmy od szkolnego rytmu. Jak nasze życie osobiste i zawodowe kształtowane zostaje przez szkolny harmonogram.

Prowadząc dziecko na rozpoczęcie nowego roku szkolnego w rzeczywistości inicjujemy również nowy początek swojego życia. Zmuszeni będziemy na zsynchronizowanie harmonogramu zawodowego z kalendarzem szkolnym. A więc prowadzimy dziecko do szkoły a dziecko również nas prowadzi na nowy początek. I razem już będziemy odliczać dni do zakończenia roku szkolnego aby w letnie miesiące uwolnić się od tego odwiecznego rytmu.

Pierwszy dzień inaczej

W Dobrej Szkole idziemy w kierunku tzw. łagodnego wejścia w rytm szkolny, podobnie jak to czynią kraje uznawane za liderów edukacyjnych przemian. W miejsce strachu przed szkolną rutyną i czymś nowym, proponujemy łagodne przejście od domowych zabaw, do szkolnych spotkań integracyjnych. Zamiast strachu u dzieci pojawia się zaciekawienie nowym środowiskiem. Znika strach i stres. Dla dzieci klas pierwszych zorganizowaliśmy zajęcia integracyjne, podczas których bawiąc się poznawali szkołe i rówieśników.

Rodzice, którzy potrafią zrozumieć swoje dzieci i odczuwać ich stany emocjonalne, nigdy nie będą krzyczeć na dzieci, że się spóźniają. Nie będą straszyć szkołą, dyscypliną i nowymi obowiązkami. Dziecko szuka oparcia u rodziców a nie dodatkowego stresu negatywnymi emocjami.

Przygotuj dziecko na pierwszy dzień w szkole

Pozwalając dziecku na wybór szkolnych przyborów, stroju, wzmacniamy w nim poczucie wyboru tego co robi. A jak współuczestniczy w przygotowaniu, to czuje się pewniej w tym co robi. Prozaiczne zabawy w szkołę, przeglądanie nowych podręczników, pozwalają na łagodne wejście dziecka w nieznany mu świat. Takie podejście wzbudza zaufanie.

integracja 01
integracja 02
integracja 03
kolorowa klasa
na hamaku
kółeczko
razem
tęcza
previous arrow
next arrow
Slider